0650974457 info@monfaraz.nl

Ervaar jij net zoals veel vrouwen onbehagen of angst voor bevallen? En zou je willen weten hoe je jezelf daarvan kunt  verlossen?

Ik ga het je vertellen. Want mijn streven is om zoveel mogelijk vrouwen te helpen angstvrij en ontspannen te bevallen. Daarom geef ik je hieronder 5 prettige manieren om je angst voor bevallen los te laten.

Doorbreek de angst voor bevallen met je ademhaling

Vertel me hoe je ademhaalt en ik vertel je het stressniveau van je lichaam. Adem je vanuit de borst, oppervlakkig, snel en hoog, dan ben waarschijnlijk angstig en gespannen. In ontspannen toestand is je ademhaling namelijk regelmatig, rustig, diep en vanuit de buik. Een rustige buikademhaling is een effectieve manier om te voorkomen dat je paniekerig of angstig raakt, of om een angstaanval te doorbreken.

Je kunt jezelf op de volgende manier trainen in de rustige buikademhaling:

  • Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen of zitten. Sluit eventueel je ogen en leg je handen op je buik. Adem in door je neus en voel met je handen of je buik omhoog komt. Adem door je neus uit en voel met je handen of je buik plat wordt. Herhaal dit een paar keer voor jezelf. Tussentijds hoef je je ademhaling niet vast te houden.
  • Als je merkt dat je ademhaling vanuit je buik gaat, mag je het uitademen langer maken. Neem bijvoorbeeld steeds 3 seconden om in te ademen en 5 seconden om uit te ademen. Voel je vrij om dit tempo aan te passen aan wat jezelf prettig vindt. Het gaat erom dat je rustig en ontspannen ademhaalt.

Herhaal deze oefening een paar keer per dag. Per keer niet langer dan een paar minuten. Laat het daarna los.
Deze video geeft ook goed aan hoe je vanuit je buik kunt ademen. 

 

2 – Voel de angst

Als ik jou nu de vraag stel: waar in je lichaam voel jij de angst? Wellicht dat je niet meteen of helemaal geen antwoord daarop hebt. Dit is niet vreemd.

Want vaak als we angstig zijn, zijn we geneigd in ons hoofd te gaan zitten en lukt het niet om te voelen. Terwijl het voelen helpt om de energie van de angst te kunnen doorbreken. Alleen door gedachten als ‘ojee, help ik vind dit eng of stel je eens voor dat’ kom je vast te zitten in je gedachten. Hierdoor wordt de angst alsmaar groter. 

Om jezelf te verlossen van angst is het zaak om uit het hoofd te stappen en in het lichaam te gaan zitten. Dat kun je doen door je aandacht te richten op je lichaam. Dus de volgende keer dat je bemerkt dat je weer angstig wordt, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Waar in mijn lichaam precies voel ik de angst?
  • Hoe voelt de angst?
  • Kun je de angst beschrijven?

Zo onderzoek je voor jezelf  waar de angst ‘leeft’. Hoe meer aandacht je schenkt aan het voelen van de angst hoe meer de intensiteit afneemt.


3 – Laat je steunen in je angst voor bevallen

Bij wie in je omgeving voel jij je heel prettig? Mag en kun jij helemaal jezelf zijn? Deze persoon kan heel waardevol voor je zijn in het leren loslaten van de angst.

Voor de volgende oefening kun je die persoon vragen je partner te worden. Hij/zij kan je helpen door de 3 onderstaande vragen met je door te nemen. Voordat jullie beginnen, zorg ervoor dat je comfortabel en prettig zit of ligt.  Sluit je ogen en adem een paar keer goed door vanuit je buik. Nu mag je partner de vragen stellen en laat hem jouw antwoorden noteren. 

  • Kun je me één ding noemen dat je in je lichaam opmerkt wanneer je angst voelt?
  • kun je me één gedachte noemen die maakt dat er angst naar boven komt wanneer je aan bevallen denkt?
  • Als waar je bang voor bent echt zou gebeuren, is er dan een manier waarop je dat zou aankunnen? Waar zou je dan op terugvallen. Laat je mogelijkheden aan hulpbronnen zo open mogelijk- zoals gebed, familie, vrienden, deskundigen, boeken, vertrouwen op je innerlijke kracht. Waar zou je kracht en steun uit putten?

Na afloop bespreken jullie samen wat jullie opviel en wat je als kracht mee neemt uit de oefening. Herhaal deze oefening zo vaak als dat je wenst. Je zult merken dat hoe vaker je hem doet, hoe meer kracht je eruit kunt halen.


4 – Affirmaties krachtig tegen angst

Een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven, noemen we affirmatie. Dit gegeven biedt mooi perspectief. Als je steeds herhalende positieve gedachten tegen jezelf zegt, dan ga je dat ook geloven en daar naar handelen. Tijdens mijn werk met zwangere vrouwen bleek dat onder meer de volgende 3 affirmaties heel effectief  in het loslaten van angst. Als cadeautje deel ik ze met je.

  1. Ik vertrouw er helemaal op dat mijn lichaam precies weet wat de doen gedurende de geboorte van mijn baby
  2. Ik ben geheel in controle en zal ook in controle zijn op de dag dat ik mijn baby verwelkom
  3. Weeën zijn gewoon krachtige golven die me dichterbij mijn baby brengen.

5 – Zelfhypnose

Hypnose is een fantastische manier om aangenaam te ontspannen, de beslommeringen van de dag en angst voor bevallen los te laten. Alleen de ervaring leert dat zelfhypnose zich beter laat ervaren dan dat je erover leest.

Daarom heb ik voor jou als lezer(es) van deze blog een gratis zelfhypnose luister (mp3) opname voor ontspanning en loslaten van angst. Wil of gun jij iemand ontspannen te leren de angst voor bevallen los te laten? Stuur dan een e-mail naar info@monfaraz.nl voor de gratis mp3.