06 50974457 info@monfaraz.nl

Kun jij de laatste tijd steeds minder hebben? Word je sneller boos of verdrietig?

Kun jij de laatste tijd steeds minder hebben? Word je sneller boos of verdrietig? Grote kans dat je meer bezig bent met dingen die je energie kosten dan dat ze je geven. En ergens weet je dat ook wel. Het is weer een tijd geleden dat je echt ontspannen was en lekker in je vel zat.

Maar ja je to-do lijst wordt er niet korter op als je gaat ontspannen. Die tijd kun je goed gebruiken voor alles wat je nog MOET doen. Je hebt een belangrijk rapport te schrijven dat echt deze week af moet. Het klantenbezoek kun je ook niet doorschuiven. En je hebt nou eenmaal toegezegd dat je die presentatie wel gaat voorbereiden.

 Je werpt een blik op de klok en je ademhaling stokt. Is het al zo laat?
Lichtelijk slaat de paniek toe. Je moet ook de kinderen zo meteen gaan ophalen en je schoonouders komen eten. Er rest je alleen maar een tandje bij te zetten. Je benen worden steeds zwaarder en je voelt dat je over gaat op je reserves.

Een hap uit je energiereserve nemen en deze niet aanvullen, leidt tot burn-out. Versper de weg en bescherm jezelf met deze 7 tips tegen die opbranding. 

1.Hoe is het met je balans?

Een simpele manier om hier achter te komen, is pen en papier te pakken en 2 vakken te maken. Boven het ene vak schrijf je ontspanning* en het ander vak inspanning**.
* Dingen die je energiegeven = draagkracht
** Dingen die je energiekosten = draaglast

Noteer dan alles wat je in het dagelijks leven doet in 1 van die vakken.
Heb je meer dingen in het inspanning vak staan dan is er disbalansProbeer voor jezelf te ontdekken welke inspanningszaken van het lijstje af MOET kunnen. Lukt dit niet meteen? Probeer dan meer dingen in je ontspanning vak te krijgen.
Heb je behoefte aan een format om deze opdracht te kunnen doen? Je mag me mailen naar info@monfaraz.nl en ik zal jou die versturen. 

2. Is wat je moet doen echt nodig? Moet JIJ het echt doen?

Je hebt als het goed is voor jezelf ontdekt welke inspanningen je elke dag doet. Nu wil ik je vragen om even rustig te gaan zitten. Adem een paar keer diep in en uit en sluit even je ogen. Voel je rustiger worden.

Stel dan jezelf de vraag, zijn de taken op mijn to-do lijst echt nodig om te doen? Of doe je ze omdat jij je over verantwoordelijk voelt? Is er iemand anders die het ook kan doen?

3. Vraag hulp, hoe lastig dan ook

Kan iemand je helpen bij alles wat je moet doen? Het is maar zelden dat mensen zich zelf deze vraag stellen. Sommige vinden het lastig omdat het dan aanvoelt alsof ze het niet aankunnen. Het gevoel van falen ligt dan op de loer. Of stel je eens voor dat die persoon nee zegt?

Onthoud dan dat alle mensen weleens een steuntje in de rug nodig hebben. En van nature is de mens heel behulpzaam. Wanneer iemand jou helpt dan geeft het hem/haar voldoening. Dus oefen maar in het vragen van hulp.
Een goede manier om hulp te vragen is het vooral bij jezelf te houden.
Je kunt dan zinnetjes gebruiken als:

Ik merk aan mezelf dat… en ik zou het erom waarderen als..

Ik merk aan mezelf dat ik een beetje vastloop. Zou jij me daarom ajb kunnen helpen door dit of dat van mij over te nemen? Ik zal het enorm van je waarderen.

4. Luister naar je lichaam

Vaak vangen we de signalen van ons lichaam niet ( meteen) op. Terwijl ze er wel altijd zijn. Soms doen ze zich voor in vermoeidheid, hoofdpijn, gevoel van onbehagen etc. Leer jezelf de gewoonte aan te luisteren naar je lichaam. Want; 

 5. Leeglopen pak de lader erbij

Je hebt geleerd naar je lichaam te luisteren. Je vangt de eerste signalen van vermoeidheid of leeglopen op. En dan? Daarna is het goed om iets met de signalen te doen.

Ben je moe, stop en ga rusten. Na het rusten zul je merken dat je nieuwe kracht en energie hebt opgedaan. Wat het voor je zal vergemakkelijken om je werk productiever op te kunnen pakken.

Merk je dat je leeg bent gelopen op negatieve energie, maak een ommetje. Buitenlucht helpt heel goed om negatieve energie te kunnen kwijt raken.

6. Plan je ontspanning

Door de waan van de dag en alle bijhorende verplichtingen, vergeten we vaak te ontspannen. Het schiet erbij in. Een goede manier om dit te voorkomen, is je ontspanning te gaan plannen.

Stel dat je een drukke werkdag hebt, plan dan iets van ontspanning voor je de dag begint.
Maak een bewuste stop moment halverwege de dag.

En in de avond plan je iets wat je heerlijk vindt om te doen.Het kan en mag van alles zijn. Zolang het maar bij je past.

7- Doe 1 dag per week (bijna) niets

Op zo een dag laat je je zo min mogelijk in met de zorgen om anderen, houd je je agenda vrij en doe je alleen het hoognodig. Het draait dan zoveel mogelijk om jou en de ontspanning. Zo heb je mooi de gelegenheid om te herstellen

Pas deze tips toe in je dagelijkse leven. Zodat je je weer lekker in je vel voelt.

Gun jij iemand in je netwerk ook dit steuntje in de rug? Deel het dan met ze. Ik zal het enorm waarderen!

Uiteraard ben je ook van harte welkom om een reactie hieronder te plaatsen. Ik lees en beantwoord alles.

Hallo bezoeker, 


Leuk je hier te mogen ontvangen! 


Wil je nu al wat rust en positiviteit? Beluister dan de powernap.



Zodat je opgebouwde stress, negativiteit en de beslommeringen van de dag kunt loslaten.

Toestemming

You have Successfully Subscribed!