06 50974457 info@monfaraz.nl

Je kent het gevoel misschien wel. Als je tijdens een vergadering het woord moet voeren en dat je dan het liefst onder de tafel kruipt.

Ergens een begin aanmaken vindt je maar lastig. Je vermijdt het en als dat niet gaat stel je uit.

Het zijn slechts enkele van de vele voorbeelden waarbij mensen bang zijn om fouten te maken. Misschien ken je zelf wel andere situaties: angst om een klant te bellen, zenuwen voor een examen, aarzeling om op iemand af te stappen.

Waar komt die angst toch vandaan? En belangrijker: hoe ga je ermee om?
In deze blog leg ik uit waarom we zo bang zijn om fouten te maken. En hoe je de eerste stap zet om het te overwinnen.

Waarom zijn we zo bang om fouten te maken?

Waarom zijn we zo bang om iets fout te doen? Dat kan om verschillende redenen. Maar in de kern gaat het vaak om existentiële angsten, angsten die iets zeggen over wie we zijn. Als ik niet goed presteer ben IK dan wel goed genoeg? Mag ik er wel zijn? Word ik dan als mens nog gezien en gehoord?

In feite verbindt de persoon onbewust zijn prestatie met zijn recht op bestaan. Een fout maken staat gevoelsmatig gelijk aan kwestie van leven en dood.

Dit verklaart ook waarom iemand die bang is om fouten te maken stijf kan staan van de adrenaline.

Wat gebeurt er dan?
Je lichaam maakt het stresshormoon adrenaline aan. Op dat moment activeert de vecht-vlucht-verstarreactie. Je ademhaling wordt hoger, je hart klopt sneller en je spieren zijn extra doorbloed. Je hartslag gaat omhoog, zodat bloed en zuurstof sneller je spieren bereiken. Al deze veranderingen bereiden je lichaam voor op wat komen gaat. Hoogste concentratie en klaar voor actie.

Maar je zult begrijpen dat er op kantoor geen leven-of-dood situaties zijn. Dus doet stress meer kwaad dan goed. Het kost je enorm veel energie en je zal ervan moeten herstellen. Doe je dit niet voldoende goed dan zal dit leiden naar opbranding.

Waarom de één wel bang en de ander minder ?

Dat de ene persoon banger is om fouten te maken dan de ander is ergens wel logisch. Het is namelijk deels aangeboren maar ook deels aangeleerd/aangepraat. Als jij in een omgeving opgroeit waar je veiligheid ervaart om fouten te maken dan zal je daar later minder moeite mee hebben. Groei jij daarentegen in een omgeving waarin fouten maken niet toegestaan is dan ga je geloven dat fouten maken uit den boze is.

Durf anders te denken

Wat gebeurt er als je gelooft dat je geen fouten mag maken? Je vormt overtuigingen die je in de weg gaan zitten. Als ‘’ik mag geen fouten maken’’. ‘’Of ik moet alles goed doen’’. Met als gevolg dat je krampachtig gaat proberen alles goed te doen. Dit brandt je op en doet je zelfvertrouwen kelderen.
De eerste stap naar de angst overwinnen is anders durven denken.

Hoe kun je anders denken over je angsten?
Het is belangrijk te weten dat je als mens invloed hebt op je denken. Zowel op een positieve als negatieve manier.

Ik neem je mee in het verhaal van Yasmin. Dan kun je ervaren hoe dat werkt. 

Het verhaal van Yasmin

Yasmin ( 28 jaar) is een slimme meid staat op een belangrijk punt van haar carrière. Ze mag op een conferentie een presentatie geven over een grote doorbraak in het aids onderzoek. Ze is als de dood om af te gaan. Haar gedachten in die situatie zijn als volgt:
Gedachten:
Zo’n belangrijke gebeurtenis moet perfect zijn.

  • Als het misloopt, worden mijn promotiekansen veel minder
  • Als ik misluk, ga ik af in de ogen van al die mensen over de hele wereld.

Gevolg :onzekerheid, spanning, zweterige handen, droge keel, maagpijn

Gevoel: angst, paniek, loodzware benen.

Gedrag: het liefst rent ze weg. Maar omdat dit niet gaat

In dezelfde situatie heeft Yasmin gedachten die haar meer helpen:
Gedachten:

  • Het is natuurlijk onmogelijk om onder die omstandigheden een perfecte speech te houden. Gelukkig mogen er best een paar foutjes tussen zitten.
  • Goed van mij, hè, dat ik dat durf. Ik sta daar maar eventjes. Als het mislukt, zullen een paar collega’s misschien vinden dat ik afga. Nou en? Mogen zij het de volgende keer doen!
  • Als het mislukt, zal ik nog wel een kans krijgen. En als ik die niet krijg, zorg ik er zelf voor.

Gevolg:
Gezonde spanning, focus, plezier, vrije ademhaling, kan goed bij zichzelf blijven


Ervaar je het verschil?

Onderzoek voor jezelf eens wat jouw gedachten zijn wanneer je bang bent om fouten te maken. Is het een helpende of niet helpende gedachte. Dat doe je door bij een gedachte twee vragen te stellen:
1. Is de gedachte terecht?
2. Helpt de gedachte mij mijn doel te bereiken?

Vervang dan voor jezelf net zoals in het voorbeeld de niet-helpende gedachten door helpende gedachten.

Ontspannen helpt je verder

Zoals we hierboven zagen, is er een verband tussen wat je denkt en wat je voelt. Gedachten roepen gevoelens op. En aan de andere kant versterken gevoelens je gedachten. Allebei roepen ze spanning op. Deze is bijna altijd voelbaar in het lichaam.

Daarom is het ook goed om je lichaam te ontspannen. Hoe minder spanning, hoe rustiger je voelt en hoe makkelijker je bepaalde helpende gedachten kunt vormen. Want wanneer stress vermindert zullen niet-helpende gedachten minder snel de kop opsteken.

Ontspanningsoefeningen helpen daarbij. Denk aan ademhaling. Je ademhaling reguleren is je aan rust committeren. Even de tijd nemen om rustig op en neer te ademen helpt je ontspannen. Maar mediteren, bidden en yoga zijn ook hele goede manieren om te ontspannen.

Om je op weg te helpen, heb ik een audio-opname gemaakt om te ontspannen die ik je gratis kan toesturen. Met een kalmerende en rustgevende stem word je met positieve woorden en suggesties liefdevol begeleidt naar de ontspanning.
Kom tot helpende gedachten en jezelf. Vraag de gratis audio-opname aan.

Hallo bezoeker, 


Leuk je hier te mogen ontvangen! 


Wil je nu al wat rust en positiviteit? Beluister dan de powernap.



Zodat je opgebouwde stress, negativiteit en de beslommeringen van de dag kunt loslaten.

Toestemming

You have Successfully Subscribed!