06 50974457 info@monfaraz.nl

Het vervelende van een paniekaanval is dat je het meestal niet als zodanig herkent.

Je denkt vaak dat er iets veel ergers aan de hand is met je gezondheid, wat ook een logische lichamelijke reactie is. Sommigen denken zelfs dat ze gek worden of dat ze doodgaan.

Maar hoe rottig een paniekaanval ook kan voelen het is niet gevaarlijk. Zeker wanneer je je bewust bent van zo een aanval.

Daarom help ik je in deze blog een paniekaanval te herkennen en bied ik je steun en houvast om jezelf weer rustig te krijgen.

Hoe herken je een paniekaanval?

Bewustzijn is de sleutel van de deur naar herkenning.Daarom is het goed om te weten waardoor een paniekaanval veroorzaakt kan worden. Als ik daar één woord voor zou moeten gebruiken dan is dat TAX. Belasting. Het synoniem voor stress. Bij een paniekaanval is het eerder regel dan uitzondering dat overbelasting eraan ten grondslag ligt.

Denk aan problemen, stress op werk of privé. Bij verlies van een dierbare. Of gewoonweg een te lange verwaarlozing van je eigen behoeften en wensen.

Je kunt het vergelijken met een computer. Wanneer die oververhit raakt dan vergroot dit de kans op een crash.
Zo is het ook wanneer jij je harddisk (het brein) overbelast. Dan is de kans groot dat je een paniekaanval krijgt.

Paniekaanval lijkt op hartaanval

Dat veel mensen bij een paniekaanval denken dat ze doodgaan, is goed te verklaren als je de symptomen van een hartaanval en paniekaanval naast elkaar legt. Ze komen namelijk op maar liefst 7 punten overeen.

Kijk maar eens naar onderstaand schema:

Symptomen hartaanval* Symptomen paniekaanval*1 Overeenkomst
Hartkloppingen Hartkloppingen, bonzend hart Ja
Zweten Transpireren Ja
Trillen of beven
Kortademig Gevoel van ademnood of verstikking Ja
Drukkende en benauwende pijn achter het borstbeen, die uitstraalt naar kaken en linkerarm, vaak ook naar schouders en rug Pijn of onaangenaam gevoel op de borst Ja
Misselijk Misselijkheid of buikklachten Ja
Bang flauw te vallen Licht in het hoofd of flauwte Ja
Verdoofd of tintelend gevoel
Je hebt last van koud zweet Opvliegers of koude rillingen Ja

*Bronvermelding: https://www.hartpatienten.nl/nieuws/hoe-herken-ik-de-symptomen-van-een-hartaanval

Belangrijk: als je last hebt van bovengenoemde symptomen bezoek dan altijd een arts!

Daarvoor zijn de symptomen te serieus om te negeren. Een arts kan onderzoeken of er inderdaad iets mis is met jouw hart of dat er wellicht toch iets anders aan de hand is, zoals stress of overbelasting.

Is dat laatste het geval – en was het dus eerder een paniekaanval – dan is het pad naar herstel gelukkig een stuk makkelijker te nemen.

Lees snel verder

Wanneer spreek je van paniekaanval?

Je kunt spreken van een paniekaanval als de volgende 2 punten van toepassing zijn:

1. Na lichamelijk onderzoek zijn er geen aantoonbare redenen voor de symptomen van serieuze hartproblemen.

2. Je ervaart intense angst of gevoel van onbehagen.Waarbij je merkt dat 4 of meer van de paniek symptomen ( zie tabel) plotseling ontstaan en die binnen 10 minuten een maximum bereiken.*
* Definitie paniekaanval uit leven met een paniekstoornis.

Kun jij nu na het lezen van het stuk hierboven bij jezelf (of iemand anders) een paniekaanval herkennen? Mooi, want herkennen is de eerste stap.

Maar wat minimaal net zo belangrijk is, is het verkennen van de mogelijkheden om eruit te komen. Want net als met veel dingen in het leven is het fijn te weten wat je kunt doen om weer rustig te worden.

Wat te doen bij een paniekaanval?

Voor iemand die midden in een paniek aanval zit, kan het gevoel van machteloosheid groot zijn. Alsof er niets is in te brengen tegen de paniekaanval. Maar dat is gelukkig niet waar. Je kunt wel degelijk iets doen. Ik zal jou hieronder helpen met tips en tools om jezelf rustig te krijgen bij een paniekaanval. 

Steun en houvast bij een paniekaanval

1 – Benoem je paniek hardop

Het angstgevoel dat hoort bij een paniekaanval neemt vaak de overhand. Op zo’n moment is er niet voldoende ruimte om afstand te scheppen tussen jou en de angst. Waardoor JIJ eigenlijk een beetje de angst wordt. Het heeft je onder controle. Logisch nadenken gaat dan bijna of helemaal niet.

Een goede manier om een beetje bij zinnen te komen, is hardop uit te spreken tegen jezelf of een ander dat je in paniek bent. Bijvoorbeeld: ‘’OK FatimaZohra, je bent nu in paniek’’.Bij het horen van je naam haal jezelf een beetje uit de angst.

2 – Vecht er niet tegen

Het is belangrijk dat je de paniekaanval neemt zoals hij komt. Verzet je niet. Probeer er niet tegen te vechten. Laat het toe en verleg tegelijkertijd jouw aandacht door je op iets anders te concentreren. Zo kun je het effect van een paniekaanval vaak flink verkleinen.

Je kunt jezelf bijvoorbeeld als taak geven om in gedachten het hele alfabet in jezelf te benoemen. Aan elke letter koppel je een woord dat je een positief gevoel geeft. Als je bij Z zou beginnen.. ……zou je het woord ZOMER kunnen koppelen. Y… Yes ik kan mezelf rustig krijgen. X… en daar hoef ik echt niet de X-factor voor te hebben.

Je zult merken dat je aandacht verleggen de rust beetje voor beetje weer doet terugkeren.

 3 – Help jezelf met de juiste woorden

Als het goed is heb je jezelf met de tips hierboven al een beetje verlost van de paniekaanval. Een goed vervolg hierop is om rustig te gaan zitten en de spanning in je lijf te gaan volgen.

Vertel jezelf dan:
– Ik accepteer het helemaal dat mijn lichamelijke verschijnselen op en neer gaan. Dat is helemaal oké .

-Ik kan vrijuit observeren hoe mijn angstgevoelens toe en afnemen.

-Ik hoef niet bang te zijn voor de angst. Angst gaat altijd vanzelf over.

– Wat ik nu voel en ervaar is absoluut ongevaarlijk.

– Ik hoef niet alles voor 100% onder controle te hebben.

4 – Adem jezelf rustig

Help jezelf ook met rustig ademhalen, denk daarbij aan je buikademhaling. Een gratis buikademhaling audio vind je hier. 

5- Eenmaal rustig, blik terug.

Als je na een paniekaanval nu eens terugkijkt op de situatie, wat valt je dan op? Zeer waarschijnlijk: dat je niet gek bent geworden, niet dood bent gegaan en ook geen hartaanval hebt gekregen door de angst.

Goed, het was waarschijnlijk een rottig gevoel, maar niet dusdanig dat je alles in beweging behoort te brengen om in het vervolg een paniekaanval uit de weg te gaan.

Laat het terugblikken je vooral hoop en kracht geven. Zeg tegen jezelf mocht het zo zijn dat ik een volgende keer weer in paniek raak dan kan ik het aan. Ik hoef er niet bang meer voor te zijn. Als het gebeurt dan gebeurt het. Ik doorsta het en blijf rustig.

Help anderen

Ken jij ook anderen die weleens een paniekaanval ervaren? Deel dan dit artikel met ze. Zo steunen en helpen we met ze allen de mensheid vooruit.

Je bent ook welkom om je ervaringen of vragen met mij te delen. Dat mag hieronder met een reactie. Ik lees en beantwoord met aandacht je bericht.

Uiteraard mag het ook 1-op-1. Stuur me een mailtje naar info@monfaraz.nl of bel me op 06-50974457. Ik sta je persoonlijk te woord.